Kingman en Oatman
19 april 2026 - Kingman, Arizona, Verenigde Staten
Nové heeft vanochtend heerlijk tot 07.00 uur geslapen. Voor Eric en mij was het een mindere nacht, veel wakker en om 6 uur waren we uitgeslapen leek het. Even rustig wakker worden met zijn drietjes en toen hebben we heerlijk in het zonnetje buiten ontbeten. Spek en ei, wat fruit; heerlijk ontbijtje!
De benzine is hier duur: $5.29 per gallon, omgerekend nog maar €1.21 per liter, maar toch. We gaan vandaag naar Oatman, een levendig “spookstadje” op een klein uurtje rijden van Kingman. Dwars door het dorp loopt nog een stukje van de historische route 66 en het dorpje staat bekend om de wilde ezels “burros” die door de straten van het dorp lopen. Wij zijn eens benieuwd wat we ervan vinden en wat we tegenkomen.
We zijn nog geen 5 minuten van de camping af en de navigatie stuurt ons een weg op waarvan we ons afvragen of dit wel de juiste is. Het lijkt wel een half zandpad, maar ja, het is de juiste weg. In de verte zien we iets lopen, wat is dat? Een groep koeien lijkt het wel. Het blijken Texas Longhorns. Ze steken op hun ooie dooie de weg over en zodra we een raampje openmaken en fluiten, kijken ze ook nog eens heel nieuwsgierig om. We rijden iets verder en dan steken ook een aantal ezels de weg over. Dat belooft wat! Na 1,5km kunnen we gelukkig weer een geasfalteerde weg op. De weg die volgt is een van de mooiste tot nu toe. Via slingerweggetjes, de Sitgreaves Pass en een waanzinnig uitzicht vervolgen we de weg richting Oatman. De weg is af en toe smal, dus we moeten goed opletten. Boven aan de Pass is een viewpoint waar we even uitstappen. Er staan misschien wel 100 kruizen/gedenktekens van overleden mensen in allerlei soorten, kleuren en maten. Indrukwekkend.
We rijden verder en opeens doemt er uit het niks een dorpje op. Het is letterlijk één drukke straat waar alles om draait. Vlak voor we het dorpje inrijden, komen ons weer twee ezels tegemoet gelopen. Die beestjes zijn zo nieuwsgierig dat ze gewoon aan de camper komen kijken. Aan het begin van het dorpje is een parkeerplaatsje, maar meer dan 50 auto’s passen hier niet en het is vol dus we rijden door. In de grote straat staan aan beide kanten van de weg alleen maar motors geparkeerd. We rijden door en komen nog een ander parkeerterreintje tegen. Ook deze is niet groot, maar Eric weet ons huis op wielen perfect achteruit in te parkeren. We lopen richting de straat en we zien alleen maar houten gebouwen, oude salloons en souvenirswinkeltjes. We kopen een schepijs, die heerlijk van smaak is en bekijken ons alle mensen die hier rondlopen. We bezoeken nog wat souvenirswinkels, waarin je bijna in ieder winkeltje voer kan kopen voor de ezels. Een vriendelijke winkelmevrouw vertelt ons echter dat er vandaag nog geen enkele ezel in het dorp gezien is vanwege de kou afgelopen nacht. Hebben wij weer. Maar dat maakt de sfeer er niet minder om. Op de terugweg komen er wel weer twee ezeltjes langs de camper gelopen.
We zijn bijna weer bij de camping als ik opeens een reuzenrad en een kermisattractie lijk te zien. Daar moeten we even gaan kijken. Het wordt hier een fairground genoemd, zoiets als een kermis bij ons. We parkeren de camper en gaan eens kijken. Bij de ingang staat politie en de sherrifs controleren alle tassen van mensen die binnenkomen. Je moet een pasje kopen waar je credits op zet en daarmee kun je dan de attracties betalen. Nové gaat in een soort carrousel van autootjes, daarna gaan we samen in het reuzenrad, ga ik met haar in een Lunapark, gaat ze nog een keer in de autootjes en ze sluit af op de paardencarrousel met Eric. Wij vinden het tijd om te gaan, maar daar is ze het duidelijk niet mee eens. De omkooptrucs moeten dus weer uit de kast gehaald worden en ze wordt omgekocht met snoepjes om terug naar de camper te gaan.
Als we op de camping zijn, gaan we even heerlijk chillen. Het is zo’n 25 graden en eindelijk is het windstil. Nové speelt met haar nieuwe Minnie Mouse bal en kleurt en stickert en wij bereiden het eten voor. Ofja, Eric bereidt het voor en ik assisteer. We gaan super lekker barbecueën en na het eten gaan Eric en Nové nog lekker marshmallows maken in het vuurtje.
Morgen gaan we al een dag eerder naar Las Vegas. Het wordt daar warm de komende dagen (30 graden ongeveer) en zo kunnen we het culturele deel wat rustiger aan doen en beter combineren met chillen en genieten van het goede weer.

Bij het dorpje wat jij beschrijft zie ik een zo'n western film voor me, met cowboys en een saloon, en in plaats van paarden dan ezeltjes. En dan nu op naar Las Vegas....weer een andere wereld. Is Santa Monica jullie eindpunt?
Goede trip vandaag en veel plezier🙋♀️😘